او گفت از رخوت، بی‌تصمیمی و عدم خلاقیت در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی جان به لبش رسیده است و مدیریت ضعیف و لجبازانه و خودمحور حسین طاهری را از دلایل آزردگی خود عنوان کرد.


علنی شدن استعفای مرضیه برومند از دبیری جشنواره تئاتر عروسکی پرده از اختلافاتی برداشت که به گفته خود این کارگردان دیگر جانش را به لبش رسانده بود.
 
«آقای طاهری صریح جواب بدهید! خود من یکی از پاسخ‌های شما را نمی‌فهمم... پول نیست و آقای طاهری هم پرسش‌ها را می‌پیچاند و به وسیله الفاظ از زیر پاسخگویی در می‌رود اما چه کند؟»
می‌گویند اختلاف از همین جا آغاز شده است. از آن نشست خبری جشنواره تئاتر عروسکی که مرضیه برومند از طرز جواب دادن مدیر مرکز هنرهای نمایشی به خبرنگاران عصبانی شد و از او خواست صریح صحبت کند.
او حالا گفته که همان نشست و حرف‌هایش در آن باعث شد که طاهری شمشیر را برایش از رو بندند و در راهش مدام سنگ‌اندازی کند.
اگرچه حسین طاهری چند ماه پیش از این نشست خبری، با انتخاب و معرفی مرضیه برومند، به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی، گفته بود که به دنبال معرفی و انتصاب مدیرانی است که یک سر و گردن از خودش بالاتر باشند، اما مرضیه برومند در طول کارنامه کاری‌اش ثابت کرده هم باهوش‌تر و هم رک‌تر از آن است که بخواهد اسیر این تعارفات بشود.
او کارگردانی‌ست که در کارنامه‌اش نام چشمگیرترین و پرطرفدارترین برنامه‌های عروسکی به چشم می‌خورد. از مدرسه موش‌ها بگیر تا «خونه مادربزرگه» و «زی زی گولو». حالا هم که با «مدرسه موش‌ها۲» دوباره به سینما ها بازگشته و سودای رکورد شکنی در سر دارد.
 
او زمانی آرزو کرده بود که همزمانی اکران مدرسه موش‌ها۲» و جشنواره تئاتر عروسکی فضای شهر را کاملا عروسکی کند و باعث رونق و زنده شدن دوباره تئاتر عروسکی شود، اما ظاهرا مرضیه برومند نتوانست با حسین طاهری که دوست داشت مدیران و دبیران جشنواره‌هایش یک سرو گردن از او بالاتر باشند، کار کند: «نظر به مشکلات و ناهماهنگی‌های عدیده و مکرر و عدم تفاهم و اختلاف سلیقه و دیدگاه درباره چگونگی برگزاری یک جشنواره مهم و معتبر فرهنگی و نیز نادیده انگاشتن شروطی که هنگام دعوت از من برای قبول مسئولیت دبیری جشنواره عروسکی تهران مبارک از سوی جناب آقای طاهری مورد پذیرش قرار گرفت و متاسفانه بارها و گاه به شکلی توهین آمیز نقض گردید‌.»
 
او حالا در نامه خود از علی مرادخانی معاونت فرهنگی خواسته ترتیبی اتخاذ کند که: «امور این جشنواره از این پس بدون هیچ ارتباطی با مدیریت مرکز و زیر نظر مستقیم معاونت هنری و شخص شما انجام پذیرد، در غیر این صورت مرا از ادامه این همکاری معاف فرمایید. زیرا ادامه روند فعلی دیگر قابل تحمل نیست و تمام وقت و نیروی من و ستادم را برای حل و فصل مشکلات ناشی از کج بینی‌ها و لج‌بازی‌ها و کندکاری‌ها هدر می‌کند و به طور قطع در کیفیت برگزاری آبرومندانه جشنواره اثر سوء خواهد داشت. سپاسگزار می‌شوم که هرچه زودتر تکلیف مرا روشن کنید.»
برومند استعفایش را همان شبی اعلام کرده بود که از پوستر جشنواره رونمایی شد، اما حسین طاهری با درخواست درقبال این استعفا رفتاری را انجام داده بود که به گفته برومند در برابر باقی درخواست‌های این هنرمند انجام می داد:‌سکوت و بی‌تفاوتی. کاسه صبر برومند را اما درخواست طاهری از او برای حضور در برنامه‌ای تلویزیونی لبریز کرد. برنامه‌ای که به گفته او از نظر کیفیت در حد بسیار پایین و نازلی بود. از طرف دیگر سئوال‌های غیرتخصصی مجریان برنامه هم برومند را حسابی کلافه کرد با این حال ترجیح داد که استعفایش از دبیری جشنواره تئاتر عروسکی علنی نشود، ولی وقتی جان به لبش رسید، با همان رک‌گویی همیشگی استعفایش را علنی کرد. او از رخوت، بی‌تصمیمی و عدم خلاقیت در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی گفت که جان به لبش کرده است و مدیریت ضعیف و لجبازانه و خودمحور حسین طاهری را از دلایل آزردگی خود عنوان کرد.
همان روزی که حسین طاهری تصمیم گرفته بود مرضیه برومند را به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی انتخاب کند، با شرط‌های او برای پذیرش این سمت نیز روبرو شده بود. برومند در آن دیدارهای اولیه از مدیر مرکز هنرهای نمایشی استقلال خواسته بود، چیزی که حسین طاهری نه تنها آن را به برومند نداد که با دخالت‌هایش در کوچکترین موارد روند برپایی جشنواره را کند کرد. او حتی توافقنامه‌ای که بین او و برومند نوشته شده بود را امضا نکرد تا دست آخر کار به استعفا برسد.
در روایت مرضیه برومند اختلافات از همان نشست خبری اوج گرفته است: «از روی که در آن نشست مطبوعاتی از وضعیت موجود اداره کل هنرهای نمایشی و عدم پاسخگویی مدیر این اداره، سفسطه کردن ایشان و گنگ بودن جواب‌هایشان عصبانی شدم، انتقاداتم به مذاق ایشان خوش نیامد و شمشیر را برای من از رو بست.»
 
ظاهرا حسین طاهری نیز از انتخاب مدیری یک سر و گردن بالاتر از خودش پشیمان شده است. برومند گفته که طاهری نه تنها شرط و شروط‌هایش را جدی نگرفته که حتی فکر کرده او دارد تعارف می‌کند. مدیری که در آغاز همه شرایط را پذیرفته بود و هیچ سدی در برابر برومند و خواسته‌هایش قرار نداده بود، در عمل با دخالت در جزیی‌ترین موارد جشنواره جلوی پیشرفت کارها را گرفته بود. این کار او یکی از اصلی‌ترین گله‌های برومند است.
 
 مرضیه برومند از علی مرادخانی خواسته که بگذارد زیر نظر خود او کار کند و از او توضیح خواسته که بگوید بر اساس کدام ویژگی خاص، بر اساس کدام نظرسنجی و کدام حضور موثر در تئاتر یا موفقیت فرهنگی در کارنامه‌اش او را انتخاب کرده است.
حالا اما همه چیز در سکوت فرو رفته است. عباس غفاری مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی گفته که تا برگشتن علی مرادخانی از سفر باید صبر کرد و جامعه تئاتری منتظرند که ببینند بالاخره چه اتفاقی می‌افتد.
 
مرکز هنرهای نمایش توپ را در زمین معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انداخته است، اما هیچ یک از مدیران این مرکز جواب این پرسش را نمی دهند که چه کسی برای مرضیه برومند حکم دبیر جشنواره تئاتر عروسکی را صادر کرده است؟ آیا این حکم به امضای طاهری رسیده یا مرادخانی؟
البته این نخستین استعفایی نیست که از زمان روی کار آمدن حسن طاهری در مرکز هنرهای نمایشی صورت می گیرد، او مدیری است که در مدت کوتاه مدیریتش با حجم زیادی از استعفاها مواجه بوده است. شهرام کرمی پیش از این از دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان استعفا کرد و طاهری پیام دهکردی را جایگزین او کرد.
این استعفا باعث شد تا انجمن تئاتر کودکان و نوجوانان در مقابل این روند موضع بگیرد و به تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه اعتراض کند.
 
اتابک نادری مدیر مجموعه تئاتر شهر یکی دیگر از مدیران مجموعه طاهری بود که او هم مانند پیمان شریعتی مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی از سمت‌های خود استعفا کردند. 
باید دید بالاخره علی مرادخانی بین مدیری که به گفته برومند همه تئاتری‌ها دلشان از دست او خون است و کارگردانی که همین حالا عروسک‌هایش به شهر رنگ و بوی دیگری بخشیده‌اند چه کسی را انتخاب می‌کند. این پرسشی است که فعلا هیچ کس پاسخ آن را نمی‌داند.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه